Ricercatori

Pietro Palmisano, Federico Guerra, Giovanni Bisignani, Giovanni Battista Forleo, Maurizio Landolina, Ezio Soldati, Giuseppe Stabile, Gabriele Zanotto, Massimo Zoni Berisso, Roberto De Ponti, Giuseppe Boriani, Renato Pietro Ricci

Abstract

In patients with cardiac implantable electronic devices (CIEDs) (implantable cardioverter-defibrillators [ICDs] and pacemakers [PMs]), the potential risk of suddenly being unable to drive, and hence of causing road accidents, is higher than in the general population. In ICD patients, this risk stems from the possibility that an arrhythmic event leading to loss of consciousness may occur while driving. In PM patients, it may be the result of a device malfunction in a PM-dependent patient. To determine a CIED patient’s ability to drive, two variables must be taken into account: (i) the risk of events, which depends on the type of underlying heart disease (ICD patients have a higher risk than PM patients); (ii) the time spent driving and the type of vehicle driven (professional drivers are at higher risk than private drivers). This position paper reports the recommendations of the Italian Association of Arrhythmology and Cardiac Pacing (AIAC) re- garding driving by patients with CIEDs, on the basis of the available literature and the European reference recommendations.

Negli ultimi anni il progressivo invecchiamento della popolazione, l’allargamento delle indicazioni suggerite dalle linee guida e la maggiore sopravvivenza dei pazienti affetti da patologie cardiache stanno determinando un aumento esponenziale dei pazienti portatori di dispositivi cardiaci elettronici impiantabili (CIED), nello specifico di cardiovertitori-defibrillatori impiantabili (ICD) e di pacemaker (PM) . L’aumento generale del numero di impianti e soprattutto l’aumento degli impianti in pazienti con età meno avanzata (spesso in età professionale) ha avuto conseguenze importanti sia sul piano pratico che medico-legale poiché, accanto agli indubbi benefici clinici, sono sorte problematiche di gestione nel follow-up. Tra queste l’idoneità alla guida di autoveicoli.

 

scarica pdf